زمانی که در کوران تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گروهی به قصد تخریب کاندیدای دولت مستقر، شروع به مطرح کردن روایتی دروغ از سند 2030 سازمان یونسکو نمودند یاد داستانی از مرحوم دکتر علی شریعتی افتادم با این مضمون که ، « در مزینان فردی روزی به عموی دکتر شریعتی میگوید در ده کنار مزینان، جوجه خروسهای خوب و چاق را دانهای پنج تومان میفروشند. عموی ایشان میگوید چطور چنین چیزی امکان دارد، در مزینان جوجه خروس ده تومان است. پاسخ میشنود که : شما پولش را بدهید، من آن را تهیه میکنم. عموی ایشان پنجاه تومان میدهد و فرد مورد نظر چند روز بعد ده خروس به او تحویل میدهد و عمو خوشحال از ارزان خریدن خروسها ! چند وقت بعد یکی از بستگان به دیدن عموی مرحوم شریعتی میآیند و در ضمن صحبت میگوید که راستی جوجه خروسها به دستت رسید! آخر مرغ ما کرچ نمیشد و زنم نذر کرده بود اگر مرغ کرچ شد و روی تخم ها خوابید هر چند تا که خروس شد ، نذری برای شما باشد. ده یازده تایی خروس شد و دادیم فلانی برای شما بیاورد!
در این زمان ناگهان پیکِ رند بیخبر وارد منزل عمو میشود و مشاهده میکند صاحب اولیهی خروسها در کنار عمو نشسته است. با زیرکی شروع به فریاد میکند: آقا چه نشستید خون افتاده تو بازار حسن با حسین دعوا کرد، محسن را با چاقو زدند ، آقا بازار قیامت شده و…..
آنها هم با عجله و هراسان به سمت بازار میدوند و اما میبینند همه جا آرام است و همه سرکار خودشان هستند ، فقط در این شلوغ کردنها آن مردِ رند فرار کرده است تا راز برملا شده، برایش دردسر درست نکند.!!!
داستان شلوغ کاری ها در مورد سند 2030 هم بدینگونه است، که گروهی به دروغ این سند را ضد اسلام و ارزشهای ملی و آئینی ما نشان دادند و در ذهن عوام جامعه اینگونه مطرح کردند که براساس سندی که دولت جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است آموزش های جنسی شامل خودارضایی و همجنسگرایی در مدارس الزامی خواهد شد و حتی برخی پا فراتر گذاشتند و مدعی شدند که ارائه این آموزش ها با چاپ کتابی به نام «لک لکی در کار نیست» در برخی مدارس آغاز شده است. درحالیکه در این سند، حتی کلمات خودارضایی و همجنسگرایی نیامده است و تماماً ساخته و پرداخته ذهن این افراد بوده است!
حتی همانگونه که رئیس جمهور محترم بیان کردند، به رهبر معظم انقلاب هم گزارش دروغ دادند!
آنها در ایام تبلیغات انتخاباتی، علاوه بر اینکه در فضای مجازی این شایعات را پراکندند، با چاپ میلیونی تراکت و توزیع آن در اقصی نقاط کشور، به ویژه در روستاها و حتی سخنرانی های متعدد انتخاباتی و تبلیغات چهره به چهره خیابانی، کوشیدند به نگرانی مردم در این مورد دامن بزنند.
در ادامه خلاصه این سند (اصل سند حدود 100 صفحه است. جهت تنویر اذهان دوستان ارائه میشود، تا ببینید این بی اخلاقان برای شلوغ کردن بازار انتخابات چه دروغهایی را به هم بافتند تا شاید بتوانند به کرسی ریاست جمهوری برسند (که البته به لطف خدا و کوشش مردم فرهیخته ما، موفق نبودند).
چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در امتداد برنامه «آموزش برای همه» قرار دارد که سابقه آن به سال ۱۹۹۰ باز می گردد. برنامه «آموزش برای همه» طی سال های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۵ در جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و کشور ما به دلیل دستاوردهای موفقی که در ارتباط با برخی از شاخص های آن داشت، مورد تقدیر جهانیان قرار گرفت.
اما خلاصه متن اصلی سند 2030 یونسکو [1]
در مقدمه این متن بیان شده است، این سند برای توجه به رفاه و نیکبختی انسانها و بهبود اوضاع شرایط کره زمین تهیه شده است و رهبران و مردم جهان بر آن هستند که تا سال 2030، فقرو گرسنگی در همه اشکال و ابعاد آن پایان یابد ،خشونت، فساد، قاچاق و … پایان یافته و به سمت تحقق کرامت انسانی، صلح، عدالت، رعایت برابری، رفاه، ، مدیریت پایدار منابع طبیعی،گسترش بهداشت، تامین آب آشامیدنی برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، محترم شمردن تنوع فرهنگی،حمایت از اقشار آسیب پذیر، مردمسالاری، بهبود محیط زیست، توسعه مناطق روستایی،توسعه آموزش های عمومی و فنی و حرفه ای، ترویج تفاهم، اشتغالزایی، و نظایر این ها حرکت کنند. سپس بر لزوم تلاش همه دولت ها برای رسیدن به اهداف توسعه ای 2030 تأکید شده است. آنگاه اهداف اصلی سند، در هفده بند بیان شده است که عبارتند از:
1- پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا
2- پایان دادن به گرسنگی، تحقق امنیت غذایی، تغذیه بهتر و ترویج کشاورزی پایدار
3- تضمین زندگی توام با سلامت و ترویج رفاه برای همه و در تمام سنین
4- تضمین آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادامالعمر برای همه
5- دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی همه دختران وزنان
6- تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه
7- تضمین دسترسی به انرژی ارزان قیمت، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه
8- ترویج رشد اقتصادی ماندگار، فراگیر و پایدار و اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه
9- ایجاد زیرساخت مقاومتی، ترویج صنعتیسازی پایدار و فراگیر و ترویج نوآوری
10- کاهش نابرابری در درون و در میان کشورها
11- تبدیل شهرها و سکونت گاه های انسانی به مکان های همه شمول، امن، مقاوم و پایدار
12- تضمین الگوی پایدار تولید و مصرف
13- اقدام فوری برای رویارویی با تغییرات آب و هوا و اثرات آن
14- حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوسها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار
15- پاسداشت، احیاء و ترویج استفاده پایدار از بومسازگانهای زمینی، مدیریت پایدار جنگل ها، مبارزه با بیابان زایی، متوقف و معکوس نمودن فرسایش زمین و توقف از بین بردن تنوع زیستی
16- ترویج جوامع صلحجو و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح
17- تقویت ابزارهای اجرایی و احیای مشارکت جهانی برای (تحقق) توسعه پایدار
همانگونه که ملاحظه میفرمایید موضوعات مطرح شده عملاً ارتباطی با موضوعاتی که مخالفان دولت مطرح کرده بودند، نداشته و مسائلی انسانی و ارزشمند را مطرح مینماید.مهمتر اینکه علیرغم اینکه موضوعات مطروحه منافات ساختاری با مسائل ملی و اعتقادی ما ندارد ، دولت جمهوری اسلامی ایران از حق تحفظ[2] در قراردادهای بینالمللی استفاده نموده و اعلام نموده در هربخشی از این سند که با معیارهای دینی و ملی و عرفی ما منافات داشته باشد ، توسط ایران اجرا نخواهد شد.
«جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش هایی از «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت های ملی، باورهای دینی و ارزش های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی داند»[3].
[1] ترجمه متن اصلی در آدرس :
http://fa.irunesco.org/wp-content/uploads/2016/07/Agenda2030FARSI-1.pdf
[2] حق تحفظ براساس کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات (1969)
«بیانیه یکجانبهای که یک کشور تحت هر نام یا به هر عبارت در موقع امضا، تصویب، پذیرش، تأیید یا الحاق به یک معاهده صادر و با آن قصد خود را اعلام میکند که اثر حقوقی بعضی از مقررات معاهدات به هنگام اجرای آن معاهده نسبت به خود را نمیپذیرد یا آن را تغییر میدهد »
[3] “Text of reservation of the Islamic Republic of Iran on the Framework for Action Education 2030
“The Islamic Republic of Iran is not committed to those parts of the Framework for Action Education 2030 that might in one way or another be interpreted as contradictory to the national legislations and priorities, religious beliefs and cultural values of the Iranian society”.